Zöld jövő a logisztikában - LogGenius meetup előadás

Zöld jövő a logisztikában - LogGenius meetup előadás
Logisztika és fenntarthatóság – látszólag két egymásnak ellentmondó fogalom. A Tran-Sped Csoport mégis elindult a zöld úton, hogy a jövőben szolgáltatásaival kevésbé terhelje a környezetet. A LogGenius három napos szakmai online meetup-sorozat utolsó előadásán Csizmadi István értékesítési igazgató mutatta be a vállalat zöld törekvéseit.

A globális környezeti és klímaváltozási problémák veszélyeit ma már mindenki ismeri, a témában sokan és sokszor megkongatták a vészharangot. Napjainkban kevés csupán beszélni a kialakult helyzetről és a lehetséges megoldásokról, sürgős beavatkozásokra, változtatásokra van szükség. Mivel a logisztikai iparág is a környezetterhelő szektorok közé tartozik, a Trans-Sped Csoport egyértelmű célja a szállítmányozás és raktározás hatékonyabbá, környezetbarátabbá, zöldebbé alakítása. Ennek érdekében a társaság a közismert energiahatékonysági intézkedések mellett számos egyedülálló újdonságot vezetett be az elmúlt években, hogy a zöld kereskedelemben is élenjáró legyen. 

 

A kulcsszó: karbonsemlegesség

Az éghajlatváltozás olyan globális fenyegetést jelent, amely ellen a világ összes országának egymással együttműködve kell küzdenie. Ennek részeként az EU konkrét tervvel állt elő: célul tűzte ki, hogy 2050-re karbonsemlegessé válik, vagyis minimálisra fogja csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást. Magyarország ennek érdekében a klímasemlegesség elérését 2021-ben törvénybe foglalta. 

Mivel a teljes uniós energetikai kibocsátás 1/3-át a közlekedés (azon belül 70%-át a közúti közlekedés) okozza, a logisztikai iparág jelentős átalakulás előtt áll. „Európán belül az ellátási láncok kizöldítésének nagyon fontos szerepe lesz. Egyértelmű, hogy aki nem ebbe az irányba fog haladni az elkövetkezendő 30 évben, jelentős hátrányba kerül mind működési, mind finanszírozási, mind megrendelői szinten” – hívta fel a figyelmet előadásában Csizmadi István, a Trans-Sped Kft. értékesítési igazgatója, aki beszámolt arról is, hogy a szektor szereplői felé már most is egyre növekvő ESG (környezetvédelmi és fenntarthatósági) elvárásokat támasztanak. 

 

Energiahatékony intézkedések

A Trans-Sped Csoport a logisztikai szegmens teljes egészét lefedi, komplex portfóliója a szállítmányozástól a raktározásig terjed. Raktárcsarnokaik (összesen 220 ezer négyzetméter) az egész országban megtalálhatók, sőt a határokon túl Szlovákiában is Romániában is rendelkezik egy-egy bázissal.

„Az elmúlt időszakban az összes raktárunkban átfogó energiahatékonysági beruházásokat hajtottunk végre. Saját raktáraink tetejére napelemparkokat építettünk, hőszivattyús fűtésrendszert vezettünk be, a régi izzókat LED-világításra cseréltük, és ahol lehetőség volt rá, a gázüzemű targoncákat elektromos targoncákkal váltottuk ki. A fulfillment területen elindítottuk a robotizációt, amivel ugyancsak gázüzemű targoncákat vontunk ki a forgalomból, így sokkal hatékonyabban és zöldebben tudunk dolgozni” – ismertette a részleteket Csizmadi István. 

 

 

Elektromobilitás – dízelből elektromos 

Az elektromos személyautók népszerűsége után várható, hogy a károsanyag-kibocsátástól mentes vontatók is elterjednek. A jó hír az, hogy a fejlesztés már ezen a területen is elkezdődött, a rossz hír azonban, hogy a teljes áttörésre a fuvarozás területén még várni kell. A Trans-Sped Magyarországon az elsők között állított forgalomba elektromos kamiont. 

Az egyedülálló innováció stratégiai partnerünkkel, a Schaefflerrel közösen valósult meg. „A projekt keretében egy 5 éves dízelvontatót alakíttattunk át elektromossá. A jármű Debrecenben közlekedik napi több fordulóban a gyár és a külső raktár között. A napi szinten csaknem 100 km fuvarfeladattal éves szinten ez az egy jármű 40 000 kg CO2 kibocsátástól kíméli meg Debrecen városát, továbbá jelentősen csökken általa a zaj- és szállópor-szennyezés is. Ezek a pozitívumok mindenképp azt irányozzák elő, hogy a jövőben a fuvarozásnak is elektromossá kell válnia, azonban még sok megoldandó feladat van a vontatók zöldítésével kapcsolatban” – számolt be a részletekről az értékesítési igazgató, majd ismertette az eddigi tapasztalatokat. Egyrészt még nem tart ott a technika, hogy a jelenlegi elvárásokat teljesíteni tudja, másrészt hiányzik az infrastruktúra és a működés-finanszírozás szabályozása is. Az elektromos kamionok egy töltéssel, üresen kb. 220 km távolságot tudnak megtenni, rakománnyal együtt ez a távolság kb. a felére csökken. A folyamatos üzemhez szükséges infrastruktúra, a széles körben elérhető töltőállomások sem itthon, sem Európa más részein nincsenek még kialakítva. A töltési idő kb. 75 perc. Az elektromos kamionok gyári hasznos teherbírása 22 tonna, szemben a hagyományos vontatók 24-25 tonnás teherbírásával. Ezek alapján sajnos az elektromos vontatók jelenleg nagyobb távolságon történő áruszállításra még nem alkalmasak. Jelenleg az árazásban is markáns különbség figyelhető meg: míg egy új dízelvontató kb. 40-50 M Ft, míg egy elektromos vontató 120-150 M Ft. 

„Mindezektől függetlenül a Trans-Sped úgy gondolja, hogy fontos ez a törekvés és folytatni kell a fejlesztéseket. Biztosak vagyunk benne, hogy a következő években sokat fog javulni egyrészt az akkumulátorok kapacitása, másrészt sokkal rövidebb töltési idővel sokkal nagyobb távot fogunk tudni majd megtenni, így a következő 10 évben eljuthatunk oda, hogy elektromos kamionokkal tudjuk szállítani az árukat” – hangsúlyozta Csizmadi István. 

Az elektromos járműpark mellett a Trans-Sped az intermodalitást is szeretné beilleszteni a mindennapjaiba. Annak érdekében, hogy a közúti szállítást át lehessen terelni a vasútra, az elmúlt években jelentős beruházások valósultak meg mind Magyarországon, mind Európa szerte. 

 

Trans-Sped ZERO szolgáltatás – csomagolás nélkül

A cégcsoport másik egyedülálló, itthon újdonságnak számító, fenntarthatósági szempontból is kiemelt fontosságú fejlesztése a fulfillment szolgáltatás elindításához kapcsolódik. Az interneten történő vásárlás népszerűsége a következő években is töretlennek ígérkezik, így a webshopos értékesítés tovább fog fejlődni. A házhozszállítás során azonban mindenki megtapasztalhatja, hogy rengeteg csomagolóanyag – kartonpapír és kitöltőanyag – válik egy használat után hulladékká. Maga a Trans-Sped ZERO program ötlete is innen jött. „Nagytarcsán egy állatfelszerelés és állateledel áruház számára kezdtük el az e-kereskedelmi fulfillment szolgáltatást nyújtani raktárlogisztikában. Amikor a hatékonyságról beszélgettünk, felmerült, hogy a hatalmas kutyatápokat vagy macskaalmokat hogyan csomagoljuk be, hiszen sem méretben, sem súlyban nem fért bele a standard csomagolóanyagokba” – emlékezett vissza a sikeres program kezdetére Csizmadi István. „Eleinte nagyon-nagyon sok kartondobozt és nagyon sok kitöltő anyagot használtunk el. Ez drága volt és sok hulladékot termelt. Innen indult egy új és egyedülálló ötlet megvalósítása, ami fenntartható és költséghatékony, közben pedig tudja hozni azt a színvonalat, amit egy átlagos kiscsomagos szolgáltató hoz. Ekkor vezettük be a Trans-Sped ZERO egyszer használatos, csomagolástól mentes szolgáltatásunkat, amivel megspóroljuk a dobozokat és a kitöltő anyagokat is.” A szolgáltatás 2021 őszén indult el Budapesten és az agglomerációban. A ZERO szolgáltatás környezetbarát, a ládák zárhatóak, moshatóak, törékeny áru szállítására is alkalmasak. Bevezetése óta már több, mint százezer szállítást végzett el csomagolásmentesen a Trans-Sped. „Ebben a szegmensben piacvezetők vagyunk. Hisszük azt, hogy ezzel a megoldással sokat tudunk tenni a fenntarthatóság érdekében és sokat fogunk tudni zöldülni." – zárta az előadást  az értékesítési igazgató.