Ez maga a jövő vagy csupán egy kísérlet? - Gázüzemű vontatót tesztelt a Trans-Sped Kft.

Ez maga a jövő vagy csupán egy kísérlet? - Gázüzemű vontatót tesztelt a Trans-Sped Kft.
Az idei év egyik legérdekesebb tesztelésén van túl vállalatunk. A Trans-Sped Kft. két héten keresztül használhatott egy új technológiával készült gázüzemű vontatót. A próbaidőszakról kollégánk nyilatkozott.

„Idén két teljes héten keresztül használtuk az Iveco egyik gázüzemű vontató modelljét, hogy leteszteljük, és végső soron megállapítsuk, bővítsük-e ilyen jellegű járművekkel a Trans-Sped Kft. rendszerét” – mondja Szűcs Szabolcs, járművezetői osztályvezető, aki az LNG gázzal hajtott gépkocsi megérkezésétől az utolsó percig nyomon követte annak sajátosságait.

 

 

Szükség van a fuvarozók terheinek csökkentésére és támogatására. Ennek egyik fontos eleme lehet az alternatív hajtású járművek beszerzése és támogatása. Mivel jelenleg a gázüzemű vontatók beszerzési ára magasabb a dízelüzeműeknél, így globálisan ezt próbálják különböző módon kompenzálni. Például Németországban nem kell útdíjat fizetni, Lengyelországban a beszerzéshez járulnak hozzá, máshol a meglévő járművek átalakítási támogatásával ösztönzik a környezetbarát járművek beszerzését.

 

A tesztelésre kapott modell egy Iveco 460, 2 x 540 literes LNG tartállyal felszerelve alapvetően abban különbözik a Trans-Sped Kft.-nél használt dízel meghajtású teherautóktól, hogy sűrített, cseppfolyósított gáz hajtja. Ennek két nagy előnye közül az első és leginkább kézzelfogható az üzemanyag megtakarítás. Egy LNG gázzal működő vontató ugyanis átlagosan 5-10%-al kevesebb üzemanyagot fogyaszt, és az üzemanyag árak is kedvezőbbek (általánosságban Németországban 1.3 eurót kell fizetni gázolajért literenként, míg LNG-ért 1 eurót), mint egy dízelüzemű tehergépkocsié, emellett környezetkímélő tulajdonsága is a pozitív jellemzők sorában áll.

 

A Trans- Sped kft. tesztelési időszakában a szerelvény 4.545 kilométert teljesített 24.5 kg/kilométer átlagfogyasztással, ami valóban költségmegtakarítást realizál, kiváltképp a német útdíj fizetés megtakarításával együtt. Azonban gépkocsivezetői és vezetéstechnikai oldalról a különbségek már nem annyira szembetűnőek. A vezetőfülke és a kezelőszervek kialakítása nem változik, ugyanakkor a motort valamivel magasabb fordulaton kell üzemeltetni a kívánt hatásfok eléréséhez, mivel a gázüzemű hajtás ezt megkívánja. Emellett 1 liter gázolaj és 1 kg gáz elégetése megközelítőleg ugyanakkora fajlagos energiát termel, így ezzel megegyező erő leadására képes. Nagy változás csupán a tankolási eljárásban figyelhető meg.

 

 

A tesztelésre szánt gázüzemű tehergépkocsi és a hasonló alternatív hajtással felszerelt járművek szűk keresztmetszete, hogy az üzemanyag kúthálózat kiépítettsége országonként változó, és a tankolás technológiája is egyedi, akárcsak a járművek hatótávolsága, ami megközelítőleg 1.600 km. A tankolás csak speciális, erre kialakított kúton lehetséges, ahol az üzemanyag betöltése -130 fokon történik és érthető módon csak a megfelelően felkészített személyzet végezheti. Ezek a kutak sok esetben nem 0-24 órában üzemelnek. A kúthálózat tekintetében Magyarországon egy ilyen benzinkút található Szigetszentmiklóson. Viszont Olaszország és Hollandia élen jár ebben a technológiában, a többi európai ország pedig a két szélsőség közt található, de itt is nagyok az eltérések.

 

 

„Az említett feltételek megléte vagy éppen azok hiányossága befolyásolja a járművek felhasználását. A Trans-Sped Kft. esetében előre jól meghatározott útvonalon, az üzemanyag fogyasztás és a tankolási lehetőségek pontos számításával lehet ezzel a technológiával eredményesen fuvarozni. Ez leszerződött, állandó körfuvarok megtételekor lehetséges, amennyiben ezek olyan útvonalra esnek, ahol a tankolási lehetőségek adottak. Ezt a megállapítást tükrözi a tesztidőszak is, amikor két Magyarország -Németország körfuvart sikerült megoldanunk hat tankolással megtűzdelve” - mondja kollégánk.

Mindent összevetve a Trans-Sped Kft. számára jó lehetőség volt, hogy megtapasztalja, milyen gázüzemű vontatóval az áruszállítás.  Vállalatunk nem tartja kizártnak, hogy a jövőben ilyen teherautókkal dolgozzon, ha megtalálja a megfelelő fuvarfeladatot, aminek egyik fő feltétele a kúthálózat folyamatos fejlődése.